Huskeliste for ART træner
Gennemgå denne tjekliste inden du begynder din ART time
- Vær opmærksom på de positive som du iagttager
- Fokuser især på hjemmeopgaverne
- Vis du er en god rollemodel
- Tænk sociale kompetencer og mål i en sammenhæng
- Oprethold din positive indstilling
- Vis du vil præsentere en aktiv rolle
- Få øje på læringsøjeblikkene
- Vis du er synlig og rummelig og lyttende
- Brug aktiv lytning og vi at problemer kan løses
- Accepter de forskellige værdier der opstår uden at blive naiv
- Involver din ART medtræner
- Brug ikke negative forstærkninger
- Vis du er rolig, og vis du ønsker deltagelse
Styrk børns sociale kompetencer i dagligdagen
- Vær opmærksom på de øjeblikke du kan styrke børns sociale kompetencer
- Hvor ofte kan du hjælpe børn med at træne deres kompetencer
- Vis du er en god voksen model, og lær børn at dine kompetencer
- Hvor ofte kan du assisterer med at løse børns sociale problemer
- Fokuser hvordan du og dine kolleger kan forbedre børns kompetencer i klassen
- Vær opmærksom på hvordan du kan overføre de kompetencer som børnene lærer
ART træningen i deres eget miljø
- Fokuser på hvordan du kan involvere forældre, familie, lærere og andre i børnenes træning