Huskeliste for ART træner

Gennemgå denne tjekliste inden du begynder din ART time

  • Vær opmærksom på de positive som du iagttager
  • Fokuser især på hjemmeopgaverne
  • Vis du er en god rollemodel
  • Tænk sociale kompetencer og mål i en sammenhæng
  • Oprethold din positive indstilling
  • Vis du vil præsentere en aktiv rolle
  • Få øje på læringsøjeblikkene
  • Vis du er synlig og rummelig og lyttende
  • Brug aktiv lytning og vi at problemer kan løses
  • Accepter de forskellige værdier der opstår uden at blive naiv
  • Involver din ART medtræner
  • Brug ikke negative forstærkninger
  • Vis du er rolig, og vis du ønsker deltagelse


Styrk børns sociale kompetencer i dagligdagen

  • Vær opmærksom på de øjeblikke du kan styrke børns sociale kompetencer
  • Hvor ofte kan du hjælpe børn med at træne deres kompetencer
  • Vis du er en god voksen model, og lær børn at dine kompetencer
  • Hvor ofte kan du assisterer med at løse børns sociale problemer
  • Fokuser hvordan du og dine kolleger kan forbedre børns kompetencer i klassen
  • Vær opmærksom på hvordan du kan overføre de kompetencer som børnene lærer

ART træningen i deres eget miljø

  • Fokuser på hvordan du kan involvere forældre, familie, lærere og andre i børnenes træning